Att erbjuda näringslivet god, kommunal service är en del i att skapa bra förutsättningar för företag i regionen. Nu har Sveriges kommuner och landsting och Stockholms Business Alliance genomfört årets mätning för att ta reda på hur företagen upplever servicen.
Inom Bygglov får Sydnärkes byggförvaltning NKI (Nöjd Kund Index) 76 på en hundragradig skala, att jämföra med snittbetyget för alla kommuner i undersökningen, NKI 60.
Serviceundersökningen genomförs vartannat år i 189 av Sveriges kommuner. Företag som har haft kontakt med kommunerna under 2012 har svarat på frågor om bl.a. bemötande, handläggningstider och tillgänglighet i ärenden som gäller miljötillsyn, brandtillsyn, markupplåtelse, bygglov och serveringstillstånd. Jämfört med de andra kommuner som deltar i mätningen placerar sig Sydnärkes byggförvaltning på plats 18 i kategorin bygglov.
Fredrik Idevall
Samhällsbyggnadschef
fredrik.idevall@askersund.se